Folkvagn = volkswagen

För att vara helt ärlig så var det inte allt för länge sen jag kom på varför folkvagn kallas just folkvagn.

Jag stod och väntade på bussen och det blev en bilkö vid busshållsplatsen och alldeles framför mig stannade det en folkvagn. Jag kollade lite extra på märket i grillen, VW stod det som på alla andra sånna bilar. Jag funderade en stund på vad det skulle kunna betyda, sedan klickade det och jag börjar skratta lite tyst för mig själv och tycker att jag är kanske hur dum som helst.
Volkswagen står det för såklart. Hur dum har inte jag varit hela mitt liv? Volkswagen är typ en tysk bil eller något sånt, någonstans i närheten av Tyskland iallfall. Och om man översätter volkswagen från tyska till svenska blir det just folkvagn.

Jag har aldrig blivit anklagad för att vara varken snabbtänkt eller smart, men vem tänker logiskt hela tiden?

Jag har förmodligen alltid vetat att VW står för volkswagen och att det betyder folkvagn, men har nog aldrig tänkt på det. Ibland tar det tid innan det går upp ett ljus och jag får en aha-upplevelse. Men nog känns det bra i hjärtat och i hjärnan när det väl händer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0